Az INPP Program óvodai/iskolai alkalmazása Magyarországon
A program eredményei a XXI. nemzetközi INPP konferencián kerültek bemutatásra 2012. április 14-15-én Barcelonában (kivonat)
INPP módszer alkalmazása Magyarországon: 2005 óta
Program tartama: 1-1,5 iskolaév
Alábbi felmérés: 2007 – 2012 évekre vonatkozik
Életkori megoszlás: 4 – 16 éves gyermekek
A programban résztvevő iskolák száma összesen = 28 csoport, közel 400 fő :
- 2008-2011: 5 iskola 7 csoport
- 2011-2012: 14 iskola , 2 óvoda, összesen 21 csoport
- 2007-2012: Nevelési Tanácsadókban országszerte, nincs adat
Név | Életkor/év | Létszám | |
1. | Ágoston óvoda Budapest | 6-7 | 8 |
2. | Árvay József Általános Iskola 3.a Budapest | 10 | 25 |
2. | Árvay József Általános Iskola 3.b Budapest | 10 | 24 |
3. | Bakáts Téri Általános Iskola Budapest IX. | 8-9 | 21 |
4. | Comenius – Szekszárd | 8 | 6 |
5. | Csik Ferenc Általános Iskola Budapest II. | 8-9 | 20 |
5. | Csik Ferenc Általános Iskola Budapest II./I.a | 7-8 | 25 |
5. | Csík Ferenc Általános Iskola Budapest II./I.n | 7-9 | 27 |
6. | Delfino – óvoda Budapest | 5-7 | 8 |
7. | Gyermekek Háza Általános Iskola osztály 1. Budapest | 8 | 21 |
7. | Gyermekek Háza Általános Iskola osztály 2. Budapest | 9-10 | 23 |
8. | Hercegkúti Általános Iskola | 8-9 | 13 |
9. | Kincskereső Általános Iskola Budapest | 9-10 | 25 |
10. | Pannonia Sacra Általános Iskola Budapest | 8 | 28 |
11. | Remetekertváros Általános Iskola Budapest | 9-10 | 25 |
12. | Tomori Pál Általános Iskola Budapest | 9 | 21 |
13. | Máriaremete, Ökumenikus Iskola Budapest | 8-9 | 21 |
14. | Mező Ferenc Általános Iskola Budapest | 8-9 | 19 |
15. | Petőfi Sándor Középiskola, Bonyhád | 14-16 | 33 |
Összesen | 393 |
Kiinduló helyzet: a felmért gyerekek közel 100%-a Neuro-motoros éretlenséget mutatott!
Általános következtetések: ahogy Sally Goddard-Blythe is leírta: “Too much – too soon”. Vagyis: A gyerekeket manapság túl sok inger éri, túl sok mindent csinálnak – túl korán!
- A Program tanulságai:
A Magyarországon nagyszámú korai mozgásfejlesztő terápia ellenére, is…
- az egyazon periódusban vizsgált, mintegy 400, 4-16 év közötti gyerek 100 százaléka mutatott 25 százaléknál magasabb értékben idegrendszeri fejődési elégtelenséget az egyensúly, nagymotoros készségek és reflexek terén;
- a magyar gyerekek problémája ugyan az, mint a nyugati világban;
- a mai generációt “határtalan generáció”-nak is nevezhetjük;
- bár Magyarországon a sportot nagyra értékelik – mégis itt is jellemző a mai gyerekekre a túl kevés mozgás és a gravitációval való kapcsolat hiánya;
- a társadalmi nyomás, továbbá a szülők és a felnőtt világ intellektuális és sikerorientált elvárásai rendkívül nagyok – s a környezet ezt rávetíti a gyerekekre is.
- Az INPP Óvodai/Iskolai Programjának eredményei, a tanárok észrevételei az INPP Program lezárása után, a reflexek, tanulás és viselkedés területén:
- a reflexértékek lényegesen javultak = idegrendszeri érés jelei
- a tanulás minden területén javulást hozott: matematikai készségek, téri tájékozódás, alapelvek, ok-okozati viszonyok megértése
- kézírás, szóbeli kifejező készség javulása
- egyensúly és koordináció javulása
- viselkedés javulása: azok a gyerekek, akik INPP gyakorlatokat végzik, csendesebbek, nyugodtabbak, fegyelmezettebbek, összeszedettebbek, koncentráltabbak.
Javul az állóképességük, sokkal nyitottabbá, kiegyensúlyozottabbá válnak.
Magyarázat: „Test 1.” = Felmérés, kiinduló helyzet; „Test 2.” = 2. Felmérés, program vége.
ATNR= Aszimmetrikus Tónusos Nyaki Reflex; STNR= Szimmetrikusos Tónusos Ny. R.; TLR= Tónusos Labirintus R.
Reggeli csoportos gyakorlás
- Az egyik IX. kerületi iskola programvezetőjének gondolatai:
„…Megdöbbentő tapasztalat volt, hogy azok a gyerekek, akik látszólag jól megbirkóztak az iskolai feladatokkal, azok idegrendszere mennyire éretlen.
Nem is gondoltunk arra, hogy a primitív reflexek fennmaradása ilyen gondokat okozhat és meglepődtünk a felmérés során elért magas pontszámokon.
A program befejeztével újra felmértük a gyerekeket. Nem hittem a szememnek: 15-16 hónap múltán nem ugyanazok a gyerekek álltak előttem: Már nem estek keresztül a saját lábaikon, nem botladoztak, nem szédültek, stabilan kialakult a lateralitás és rögzült is, és csöndben, sorban állva várakoztak, amíg sorra nem kerültek. Ámult voltam és boldog.”
Budapest 2010