Reflexek, tanulás és viselkedés – Sally Goddard Blythe

medicina-reflexek-tanulas-es-viselkedes-1409091898

A. E. Tansley, a híres brit pszichopedagógus írta a hetvenes években: “Túl sok időt töltöttek már eddig is a pedagógusok és pszichológusok azzal, hogy csak a gyermekek szociális és emocionális körülményeit vizsgálták, ahelyett, hogy feltennék a kérdést: rendelkezik-e a gyermek egyáltalán a megfelelő “fizikai eszköztárral”=idegrendszeri felszereléssel ahhoz, hogy a tőle elvárható szinten teljesítsen? Képes-e a gyermek egyáltalán hasznosítani a rajta alkalmazott módszereket? Ez a kérdés irányította Peter Blythe figyelmét a tanulás és a viselkedés fizikai alapjainak tanulmányozására. Arra a következtetésre jutott, hogy a primitív (túlélő) és a poszturális (testtartó) reflexek beazonosítása és vizsgálata komoly segítséget jelenthet az orvosok, pszichológusok, pedagógusok és a szülők számára abban, hogy megértsék, miért marad le egy – lényegében egészséges és jó intelligenciával rendelkező gyermek – a korcsoportjától. Ez a könyv nem csak segít a szülőknek és szakembereknek felismerni a nehézségek és az elmaradás okát, hanem azt is megmutatja, hogy a létezik segítség, egy irányított gyakorlatprogram formájában, amely által segíthetik, fejleszthetik a gyermeket. Sally Goddard, az INPP (Neuro-fiziológiai Pszichológiai Intézet) vezetője az eredetileg egyéni terápiaként megalkotott módszert a 90-es években brit iskolák százaiban vezette be, amelyet számos, az emberi idegrendszer fejleszthetőségét bizonyító kutatás is alátámaszt. Azóta az Intézet gondolkodásmódja közkinccsé vált, pedagógusok ezrei vették át az ún. INPP csoportos módszert és alkalmazzák világszerte nagy sikerrel. A módszer P. Blythe és A. E. Tansley gondolatán alapul, hogy csak megfelelő idegrendszeri fejlettséggel rendelkező gyermekeknél alkalmazhatóak hatásosan a különböző oktatási módszerek. Az ilyen gyermek fejlődik, előre halad, ellentétben azzal a gyermekkel, akinél olyan reflexek is érvényesülnek, amelyek biológiailag már régen nem tartoznak korosztálya reakciómintái közé. Az INPP módszer alkalmazói feltérképezik a lemaradás valós, fizikai okait, majd idegrendszeri fejlesztő gyakorlatokkal felzárkóztatják és sikerélményekhez juttatják őt. Az egyes reflexek működésének és hatásának pontos, érthető, és az életből ellesett példákkal illusztrált, kiváló leírása szülő ésszakember számára egyaránt nélkülözhetetlen forrás a gyermekek problémái – és sokszor saját nehézségeink – megértéséhez. [Zweegman- Kocsis Magda]

-->